Innowacja pedagogiczna „Bawimy się ortografią”

Innowacja pedagogiczna
„Bawimy się ortografią”

 

 

                              Imiona i nazwiska autorów innowacji:

Agata Oleś, Jolanta Woś, Izabela Kołodziejczyk, Sylwia Opara - Godkiewicz

 

Innowacja przeprowadzona zostanie na następujących zasadach:

Rodzaj innowacji: programowo - metodyczna

Program innowacyjny przeprowadzony zostanie w klasach II-III  w Szkole Podstawowej w Grzymałkowie. W innowacji wezmą udział wszyscy uczniowie tych  klas.

 

Innowacja pedagogiczna realizowana będzie od  października 2021r. do maja 2022r.

Materiały do prowadzenia zajęć pochodzić będą z zasobów własnych nauczycieli i  szkoły.

Innowacja opiera się  na zaangażowaniu uczniów w aktywne działania oraz na wyrabianiu nawyków poprawności ortograficznej  wśród dzieci poprzez atrakcyjne formy pracy z ortografią.

 

  • Opis zasadności wprowadzenia innowacji

Jednym z najważniejszych zadań współczesnej  szkoły jest wyrobienie
u uczniów umiejętności posługiwania się językiem ojczystym w mowie
i piśmie.  Integralną częścią tego procesu jest nauka ortografii. Z obserwacji  nauczyciela wynika, że bardzo często sprawia ona uczniom niemały kłopot. Głównym celem innowacji pedagogicznej jest nauka przez zabawę, poprzez stosowanie atrakcyjnych, aktywizujących metod uczniowie będą utrwalać poznane zasady ortograficzne i wyrabiać nawyki poprawności ortograficznej. 

 

  • Cele innowacji

Cele ogólne:

  • rozwijanie umiejętności  i zainteresowań ortograficznych;   
  • doskonalenie umiejętności stosowania zasad ortografii w praktyce; 
  • poszarzenie wiedzy zdobywanej na lekcjach;
  • kształtowanie nawyku czujności oraz spostrzegawczości ortograficznej;
  • wdrażanie do nawyku korzystania ze słownika ortograficznego;
  • kształtowanie umiejętności pracy w grupach;
  • rozwijanie kreatywności, samodzielnego myślenia.

 

 

  • Zasady innowacji

 

Innowacja pedagogiczna odbywać się będzie od października 2021 r. do 31 maja 2022r. w klasach II-III podczas  zajęć z wychowawcą.

 

Zajęcia odbywać się będą na terenie szkoły. Podczas zajęć wykorzystane zostaną pomoce dydaktyczne posiadane przez nauczyciela, szkołę oraz przez każdego ucznia

 

Formy pracy:

  • indywidualna;
  • w parach;
  • grupowa.

 

Metody pracy:

  • samodzielnych doświadczeń,
  •  obserwacji,
  •  wykładu,
  • pokazu,
  • burzy mózgów.

 

IV Sposób realizacji innowacji

Głównym celem innowacji jest nauka przez zabawę. Poprzez zabawę wywoływać będę motywację do poprawnej pisowni wyrazów. Najczęściej stosowanymi formami pracy będą:
- gry dydaktyczne, zabawy edukacyjne,

- rozwiązywanie krzyżówek, łamigłówek, rebusów, zagadek,

-tworzenie krzyżówek, łamigłówek, rebusów i zagadek,

- zabawa w biegające dyktando,

- tworzenie ilustrowanego słownika do poznanych zasad,

- tworzenie plakatów,

- wykonanie lapbooka,

-zabawy w ortograficzne: muchy ortograficzne, memory, bingo, kółko – krzyżyk, zgaduj zgadula, kalambury, ortograficzny dom, krajobraz,

- tworzenie komiksów,

- wymyślanie wierszyków, rymowanek, ortograficznych,

- korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej,

- korzystanie z gier komputerowych,

- konkurs ortograficzny „Mistrz ortografii”.

V Ewaluacja programu

Badanie efektów będzie się dokonywać w ciągu całego roku szkolnego podczas obowiązkowych zajęć z edukacji wczesnoszkolnej.

Narzędzia ewaluacyjne:

- wytwory uczniów wykonane podczas zajęć ( lapbooki, plansze, słowniki, krzyżówki, rebusy, komiksy rymowanki);

- obserwacja nauczyciela;

- dyktanda, konkursy;

VI Spodziewane efekty

Uczeń:

 - zna i potrafi zastosować zasady ortograficzne,

- zna wyjątki od reguł ortograficznych,

- potrafi uzasadnić pisownię wyrazów z trudnościami ortograficznymi,

- poszerzył zakres słownictwa,

- potrafi korzystać ze słownika ortograficznego,

- wykonuje plakaty do wyrazów z trudnościami,

-poprawnie rozwiązuje krzyżówki, rebusy, łamigłówki, zagadki ortograficzne,

-wypowiada się poprawnie pod względem gramatycznym i stylistycznym zwracając  szczególną uwagę na zastosowanie wyrazów z ortogramami,

- mówi z pamięci krótkie wierszyki ortograficzne,

- samodzielnie rozwiązuje ćwiczenia,

- umie pracować w grupie,

- chętnie podejmuje się zadań i pokonuje trudności,

- bierze udział w konkursach ortograficznych,

- stosuje zdobytą wiedzę w różnych sytuacjach życiowych;

- rozwija swoje zainteresowania ortografią, - umie pisać z pamięci i ze słuchu.